KEMBALI KE SASTERA TRADISI

[Tulisan ini turut disiarkan di ruangan Polemik Sastera, Berita Harian, 9 April 2016]

Saya mengenali sastera ketika darjah empat. Ketika itu saya menggeledah rak buku ayah saya dan menemui Hikayat Panji Semerang. Hikayat tersebut menjadi titik mula kepada saya untuk terus menjadi peminum kopi di kafe sastera. Saya suka menghirup kopi pada setiap tengah malam tetapi sentiasa ghairah untuk merasai kelainan kopi yang baru. Tetapi walau betapa enak pun hidangan kopi yang baru, tetap mahu tidak mahu ianya perlu bermula daripada asas pembancuhan kopi, iaitu bermula daripada espresso yang kelat itu sebelum menjadi mocha, latte, cappucino atau macchiato. Sebab itu menjadi pencandu kopi di kafe sastera sekian lama membuatkan saya merasakan bahawa satu-satunya cara untuk kembali kepada kepengarangan sastera yang tulen bermakna harus kembali menelaah semula sastera tradisi. Cara yang lebih pintas? Saya tidak tahu. Tetapi sekurang-kurangnya inilah pendirian saya setakat ini.

Saya teringat kepada seorang sasterawan negara yang pernah menyarankan, Sulatus Salatin harus disudahkan pembacaanya setahun sekali. Bererti setiap tahun buah tangan Tun Sri Lanang itu harus dihabiskan baca sekurang-kurangnya sekali. Lama saya merenung kenapa seorang sasterawan negara menyarankannya begitu. Saya mula memikirkan, sastera tradisi memungkinkan kita untuk melihat dari sudut pandang akar budaya dan ketulenan bahasa yang memandu kita untuk berada di atas landasan sastera yang asas sebelum bergerak lebih jauh ke hadapan. Tidak kisahlah untuk melakukan revolusi ke atas karya melalui perubahan bentuk, pemanipulasian cereka, penggubahan semula struktur, penyuntikan unsur pengaruhan interteks, atau apa jua sekalipun, tetapi tanpa kembali kepada sastera tradisi kesemua itu tidak dapat untuk berdiri rapuh kerana tiada sandaran akar yang kukuh.

Sebab itu amat ganjil sekali jika kita melihat ramai penulis terlalu ghairah untuk mengatakan bahawa mereka telah menulis karya-karya sastera sedangkan karya-karya sastera tradisi itu sendiri belum habis dibaca sekurang-kurangnya karangan-karangan tradisi masyhur seperti Hikayat Hang Tuah, Sulatus Salatin, Hikayat Abdullah Munshi, Tuhfat An-Nafis dan Hikayat Raja-Raja Pasai atau membaca dan mencintai terlebih dahulu puisi-puisi tradisional seperti pantun Melayu dan syair-syair di alam Melayu. Cetek sekali jika kesemuanya diremehkan, tetapi bermula daripada tradisi sebenarnya yang melahirkan penulis yang lebih matang dan menghargai seni dan budaya.

Saya tidak mengatakan bahawa penulis-penulis itu harus berhenti menulis dan perlu menghabiskan baca hikayat-hikayat tersebut terlebih dahulu dan barulah menulis. Tetapi saya lebih mempersoalkan bagaimana proses kepengarangan itu harus melalui peringkat-peringkat pembacaan tersebut dalam proses membina kematangan kepengarangan dan melihatkan makna-makna kesusasteraan dalam konteks yang lebih luas dan tidak kaku tetapi dalam masa yang sama tidak lari daripada landasan makna kesusasteraan itu sendiri.

Saya mengambil contoh pelajar yang sedang menuntut ilmu agama. Pelajar yang serius untuk mengambil ilmu agama tidak akan dibiarkan untuk sekadar membaca kitab-kitab karangan ulama kontemporari, tetapi pergi lebih jauh ke dasar menyelami kitab-kitab turath karangan ilmuwan silam seperti Imam Al-Ghazali, Imam Syafie, Imam Nawawi, dan sebagainya kerana ilmuwan-ilmuwan silam mempunyai ketulenan ilmu yang berakar dengan lebih dekat kepada tradisi sunnah Nabi SAW. Saya mengambil contoh tersebut dalam membawa maksud tulisan saya ini bahawa sastera itu juga harus kembali kepada turath untuk mendekati makna ketulenan kepengarangan dan ianya tidak menerawang jauh daripada sasaran hingga kita keliru untuk meletakkan nilai kepada karya-karya itu sendiri.

Kembali kepada tradisi bermaksud mengenal semula sastera tradisional yang terikat dengan kaedah dan pendisiplinan yang ketat dalam proses penghasilannya. Pendisiplinan itu diikat dengan kesantunan berbahasa yang tepu dengan kesopanan budaya dan rumus kias yang tidak dibiarkan kosong makna. Mengambil pantun sebagai contoh, puisinya terhias dengan rangkap pembayang dan rangkap maksud di mana penukangan rangkapnya tidak sekadar semudah untuk mengungkapkan, “Pen biru pen merah; sudah baca harap balas.” Pantun itu teringkat dengan pembayang dilatari objek dan gambaran alam yang tidak dibiarkan sekadar penyedap rasa atau penyempurnaan rangkap serta diikat dengan sanjak sebagai bentuknya. Ianya diisi dengan perlambangan dan pemaknaan yang tinggi pada rangkap sampiran untuk mewakili bayangan maksud kepada rangkap isi.

Tanpa sedar, pengaruhan daripada puisi tradisional itulah yang mula bergerak perlahan-lahan membawa evolusi kepada dunia puisi menuju kepada bentuk yang semakin bebas dan tidak terikat. Perkembangan itu dikatakan bermula daripada Harun Aminurrashid yang menampakkan tanda-tanda awal perubahan terhadap genre puisi Melayu sekitar tahun 1933. Malah lebih awal lagi dapat dilihat melalui puisi Angan-Angan Dengan Gurindam tulisan Omar Mustaffa yang dikatakan sebagai puisi moden pertama dalam sejarah kesusasteraan Tanah Melayu dengan garapan puisi yang mula menampakkan tanda-tanda penyimpangan daripada puisi-puisi tradisional yang konservatif walau masih belum keluar daripada pengaruhan itu sepenuhnya. Perkembangan tersebut memperlihatkan perkembangan dunia puisi tanah air tetap bermula daripada akar sastera tradisi itu sendiri yang diikat dengan disiplin penulisan yang ketat.

Proses perkembangan itu wajar untuk difahami agar proses kepengarangan itu datang atas kesedaran nilai yang dibawa ke dalam pengkaryaan agar ketulenan intipatinya terus terjaga bagi memastikan kemampanan nuansa kesusasteraan itu terus terjaga. Saya sedar bahawa ketegangan sentiasa berlaku dan ianya diperakui sendiri oleh A. Teeuw dalam bukunya, Membaca Dan Menilai Sastera, bahawa “sastera, sebagai sebuah bentuk seni, selalu berada dalam ketegangan antara konvensi dan pembaharuan, antara keterikatan dan kebebasan mencipta.” Jika diperhatikan, ketegangan itulah yang sentiasa membawa kepada pembaharuan demi pembaharuan dalam proses evolusi karya-karya sastera dan ditambah pula dengan campur tangan daripada pengaruhan luar seperti daripada sastera Barat.

Kita dapat melihat bahawa perkara tersebut telah memberi suatu kekuatan dalaman kepada karya-karya sastera sebagai sebuah kesenian kata-kata yang terhimpun dalam bentuk puisi, cerpen, novel mahupun drama. Sebab itu adalah amat penting untuk kembali menelaah sastera tradisi kerana kembali kepada nilai asal dan mengoreksinya membawa kepada sebuah perjalanan yang tersendiri dan tidak perlu untuk dikalutkan dengan siapa karyanya yang lebih sastera atau lebih kuat magisnya. Kedewasaan terhadap kefahaman sastera itu sendiri yang berakar daripada karya-karya tradisi memungkinkan untuk kita mengorak langkah dengan lebih jauh tanpa kita terbabas daripada landasan yang cuba kita bawakan ke tengah masyarakat.

Permulaan seorang penulis untuk melalui fasa-fasa yang lebih serius harus dimulakan dengan berdialog terhadap karya-karya tradisi tersebut. Mungkin lebih ramai yang sekadar membaca karya sastera tradisi sebagai sebuah teks yang di dalamnya terisi pelbagai wacana tersurat dan tersirat yang dapat dibincang dan dibahas. Teks-teks tradisi secara berlebihan lebih banyak diangkat oleh sarjana-sarjana sastera ke tengah warung akademikal sehingga teks-teks tersebut telah mati sebagai sebuah teks akademik dan nuansa sasteranya telah disarjanakan sama sekali. Berapa ramai orang-orang yang membaca Hikayat Hang Tuah akhirnya akan lebih bernafsu untuk membincangkan sama ada Hang Tuah atau Hang Jebat yang lebih bersalah? Atau berapa ramai orang yang menjadikannya sebagai teks kajian untuk membuktikan bahawa Hang Tuah itu sebenarnya wujud atau tidak? Lebih malang lagi, berapa ramai yang membaca sastera-sastera hikayat yang akhirnya hanya lebih banyak melahirkan kertas-kertas akademik berbanding karya-karya kreatif?

Maka tidak hairan jika kita katakan bahawa karya-karya tradisi itu telah mati dalam kalangan generasi penulis yang baru hendak memegang mata pena kerana melihat bahawa teks-teks tersebut terlalu berat untuk mereka kunyah dan hadam kerana dirasakan terlalu tinggi nilai intelektualinya. Mereka tidak lagi melihatnya sebagai sebuah novel-novel yang berjalan sebagai sebuah naratif seperti mana mereka menelan novel-novel A. Samad Said dan Shahnon Ahmad yang tidak mungkin untuk sekadar dibaca selapis makna atau rela menempuh cabaran imaginasi untuk memahami puisi-puisi Zaen Kasturi dan Kemala.

Melainkan akhirnya teks-teks tradisi itu telah dilihat sebagai teks kajian yang diperuntukkan sebagai rujukan untuk dijadikan kertas-kertas kerja akademik dan dibentangkan di seminar-seminar wacana. Lalu akhirnya generasi penulis yang baru hendak mengenali sastera tidak berupaya untuk mengunyah langgam bahasa klasik apatah lagi tulisan jawi dan membiarkannya ianya terus terjadi kerana senarai buku yang dideretkan kepada mereka untuk dibaca jarang sekali untuk menitikberatkan karya-karya tradisi sebagai bacaan wajib yang perlu ditekuni terlebih dahulu sebagai proses mengenal sastera daripada akarnya.

Proses itu ibarat membina sebuah rumah yang memerlukan tapak yang rata sebagai landasan yang kukuh. Pastinya bermasalah jika tanah itu sendiri tidak kemas malah tergopoh-gapah terus dinaikkan dinding dan tiang rumah itu sendiri juga dipersoalkan keteguhannya. Risiko paling besar pada proses itu adalah dinding tidak sekadar retak, malah berkemungkinan besar dengan rumahnya sekali roboh. Sebab itu kekuatan karya sasterawan-sasterawan veteran yang lahir daripada rahim karya-karya sastera tradisi ini, sukar sekali untuk kita mempertikai dan menggugah kekuatan karya-karya mereka yang sehingga ke hari ini masih disebut-sebut dan dibaca-baca sedangkan mereka itu telah pun tiada. Sebut sahaja nama Pak Sako, A. Samad Ismail, dan Keris Mas, semuanya adalah gergasi besar dalam kesusasteraan tempatan yang jarang dipertikai kepengarangan mereka (kecuali jika mereka itu dipersoalkan sama ada mewakili karya kesusasteraan ataupun karya persuratan).

Sebenarnya ianya adalah amat ganjil untuk tidak membaca karya-karya sastera tradisi sebelum memasuki rumah sastera kontemporari. Ianya seumpama tidak mahu membaca William Shakespeare, Ben Jonson, John Donne, Friedrich Schiller, dan Goethe ketika hendak mula merasai kopi-kopi daripada kafe sastera Barat. Kematian budaya membaca sastera tradisi sebenarnya petanda kepada keruntuhan sastera itu sendiri apabila karya-karya sastera tradisi telah diarkibkan dan hanya sekadar dijadikan rujukan untuk keperluan akademik semata-mata. Jika tidak mahu sastera itu mati, harus kembali membaca sastera tradisi. Jika hendak mengenal apa itu kopi, harus bermula daripada espresso itu sendiri.

Advertisement

Published by A. Muziru Idham

Seorang mahasiswa lepasan Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS) dalam bidang Pengajian Antarabangsa. Sedang melanjutkan pengajian dalam sarjana Analisis Strategi & Keselamatan di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Berminat dalam perbincangan dan pembacaan tentang sastera, hubungan antarabangsa, hak asasi manusia, gerakan sivil, politik Timur Tengah, agama, dan falsafah, tetapi sangat malas hendak mengulas tentang politik tempatan. Sebarang urusan dengan saya boleh diemelkan kepada: amuziruidham@yahoo.com

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: