TIPS UNTUK PELAJAR PENGAJIAN HUBUNGAN ANTARABANGSA

21616208_10210471905616330_3696770487528864450_n

Semenjak bermulanya semester untuk pelajar-pelajar ijazah sarjana muda ini, agak ramai juga yang menghantar mesej peribadi ke FB saya bertanyakan tentang bidang pengajian Hubungan Antarabangsa (IR). Secara jujurnya, saya sendiri bukanlah seseorang yang betul-betul mahir dalam bidang ini untuk memberi nasihat. Jadi, sekadar sedikit pengalaman yang saya ada dalam mendalami bidang ini, saya titipkan sedikit perkara yang mungkin boleh diambil dan dilakukan dalam mendalami bidang Hubungan Antarabangsa ini.

1) Kenali teori-teori asas dalam IR dan buat penelitian yang mendalam terhadapnya. Paling kurang empat teori asas yang akan dipelajari adalah realisme (realism), liberalisme (liberalism), idealisme (idealism), dan konstruktivisme (constructivism). Semua teori itu perlu dibaca dalam ruang lingkup IR yang pragmatis dan empirikal, bukannya falsafah ontologis.

Selepas dah hadam teori-teori asas itu, barulah masuk kepada teori-teori kritikal (critical theory) dan teori-teori pascamoden dalam IR seperti “post-realism“, “post-positivism“, “feminism“, “neo-gramscianism“, “neo-liberalism“, dan banyak lagi. Teori-teori baru dalam IR adalah sangat banyak, jadi dalami teori-teori asas itu dulu.

Selepas itu masuk lagi lebih dalam kepada teori-teori analisis sosial dan global seperti “world system theory“, “dependency theory“, “globalization“, “postcolonialism“, “game theory“, dan sebagainya.

Pernah seorang pelajar kursus IR, tetapi bertanyakan saya satu soalan untuk tugasan akademik dia: “Apakah liberalisme itu selari dengan ajaran Islam?” Saya tidak tahulah berapa markah dia dapat selepas itu daripada pensyarahnya itu.

2) Fahami konsep-konsep yang digunakan dalam IR. Terdapat banyak konsep dalam IR yang perlu difahami supaya dapat memahami bagaimana dunia bergerak pada hari ini. Jangan ambil remeh tentang soal konsep, kerana konsep-konsep dalam IR adalah sangat penting, dan setiap konsep itu membuahkan perbincangan yang sangat panjang dan terperinci. Ianya tidak sekadar konsep yang bergerak di atas definisi, tetapi ianya masuk dalam ruang lingkup kefahaman terhadap global sekaligus.

Antara konsep-konsep penting yang harus difahami adalah pakatan (alliances), kawalan persenjataan (arms control), perlumbaan senjata (arms race), perseimbangan kuasa (balance of power), diplomasi (diplomacy), pemujukan keras (deterrence), geopolitik (geopolitics), kuasa-kuasa besar (great powers), kepentingan negara (national interest), campur tangan kemanusiaan (humanitarian intervention), dilema keselamatan (security dilemma), kedaulatan (sovereignty), negara gagal (failed stated), negara pariah (pariah state), pemusnahan senjata (weapon of mass destruction), hegemoni (hegemony), dan banyak lagi.

Itu adalah konsep-konsep asas yang perlu difahami dan akan bertemu dalam kuliah-kuliah. Kalau kurang mahir dengan konsep-konsep tersebut, mungkin akan menjadi sukar nak fahami perbincangan dalam kelas apabila sudah masuk hal-hal politik antarabangsa.

3) Ambil tahu isu-isu semasa antarabangsa. Ini sangat penting. Tidak dinamakan IR kalau tidak berbincang tentang hal-ehwal dunia semasa. Perkara ini perlu menjadi rutin setiap hari. Ada pensyarah (pengalaman saya) yang akan masuk kelas pagi-pagi dengan memulakan soalan, “Apa berita dunia pada hari ini?”

Banyak media yang boleh dijadikan pembacaan. Sebagai contoh, Al-Jazeera, Foreign Policy, The Economist, CNN, Middle East Monitor, New York Times, Al-Monitor, dan banyak lagi.

Paling tidak, semasa berjalan nak kelas tu, selaklah sedikit berita utama dalam media-media tersebut dalam telefon bimbing canggih tu.

Semua media ada berat sebelahnya sendiri, saya tahu. Tapi baca dan ambil tahu apa yang sedang berlaku. Bezakan antara fakta dan huraian. Macam mana nak beza? Saya akan huraikan pada poin di bawah.

4) Bezakan antara fakta dan huraian. Benda ini akan dipelajari dalam kelas metodologi kajian (research methodology) nanti. Saya terangkan secara ringkas di sini.

Ketika membaca berita, mulakan dengan persoalan, “Apa yang sedang berlaku?” Contohnya, berita memaparkan US meminta majlis keselamatan UN untuk mengundi terhadap sekatan kepada Korea Utara berhubung dengan pembangunan senjata nuklear. Itu faktanya.

Tetapi penghuraian akan bermula apabila berita itu menjawab persoalan, “Kenapa ianya berlaku?” Jadi, apabila menghuraikan berita di atas, media yang pro US akan memaparkan bahawa Korea Utara memberi ancaman kepada dunia, manakala media yang pro Korea Utara akan menunjukkan bahawa Korea Utara sedang menerima ancaman daripada US ataupun pembangunan senjata nuklear sebagai alat pertahanan negara dan sebagainya.

Itu semua akan menjadi perbincangan apabila masuk ke dalam analisis strategik. Itu secara ringkas saya berikan contoh.

Banyak lagi yang akan dibincangkan, sebab bidang IR adalah bidang yang melibatkan analisis. Jadi, kemahiran analisis tinggi adalah sangat diperlukan dan semua itu tidak akan mampu dipelajari dalam masa yang sekejap. Pembacaan luas dan pemikiran analitikal adalah diperlukan berserta alat-alat analisis yang dikuasai.

5) Banyakkan membaca sumber-sumber autentik umumnya, dan jurnal & buku khususnya. Paling tidak, bacalah sebuah jurnal sehari. Sebab jurnal-jurnal ini adalah bahan kajian akademik yang sangat autentik, justeru ianya sangat membantu dalam memantapkan penguasaan alat-alat analisis serta memperdalam pengetahuan kita. Dan jurnal inilah yang akan banyak dirujuk apabila menyiapkan tugasan nanti. Jadi, banyakkan membaca jurnal yang berlambak-lambak di internet.

Untuk buku pula, antara tokoh-tokoh IR yang seringkali dijadikan rujukan ialah Kenneth Walts, Samuel Huntington, Hans Morgenthou, Francis Fukuyama, Robert O. Keohane, David Cambell, Michael Walzer, Henry Kissinger, Martin Jacques, Mohammed Ayoob, Barry Buzan, John J. Mearsheimer, David A. Baldwin, dan ramai lagi.

Selain pembacaan berita-berita semasa, jurnal dan buku mesti menjadi teman karib. Tidak boleh tidak, mesti membaca. Supaya tidak sekadar menambahkan pengetahuan, tetapi minda dilatih untuk berfikir dan menganalisis. Barulah analisis IR akan menjadi lebih tajam.

6) Kenali siapa aktor bernegara (state actor) dan aktor tidak bernegara (non-state actor) serta fungsi-fungsinya. Selain mengetahui senarai 195 buah negara (lebih baik kalau dapat tampal peta dunia dalam bilik), perlu juga mengetahui aktor-aktor yang menggerakkan dan mempengaruhi pembentukan polisi-polisi asing.

Aktor bernegara ni secara ringkasnya adalah kerajaan lah, iaitu aktor-aktor yang dapat mewakili sesebuah negara dalam membuat polisi-polis domestik dan asing, manakala aktor tidak bernegara adalah aktor yang tidak mewakili mana-mana negara, tetapi keberadaannya itu memberi pengaruh besar kepada pembentukan polisi dunia. Contohnya ISIS, PBB, WHO, Amnesty, dan sebagainya.

Mereka inilah yang menjadi penggerak kepada pembentukan dinamik global pada hari ini.

Itu sajalah untuk sekadar tips awal bagi yang baru hendak bermula mempelajari dan memahami bidang Hubungan Antarabangsa. Sesiapa yang hendak tambah lagi senarai tips ini, sangat dialu-alukan.

Advertisement

Published by A. Muziru Idham

Seorang mahasiswa lepasan Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS) dalam bidang Pengajian Antarabangsa. Sedang melanjutkan pengajian dalam sarjana Analisis Strategi & Keselamatan di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Berminat dalam perbincangan dan pembacaan tentang sastera, hubungan antarabangsa, hak asasi manusia, gerakan sivil, politik Timur Tengah, agama, dan falsafah, tetapi sangat malas hendak mengulas tentang politik tempatan. Sebarang urusan dengan saya boleh diemelkan kepada: amuziruidham@yahoo.com

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: